طراح و گرافیست

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

نیاز واقعی!

چند روز پیش داشتم حوالی مغرب با دوستی صحبت می کردم. موضوع صحبت در مورد گرفتن وام از بانک بود. صحبت به اینجا رسید که گرفتن وام از بانک و کلاً تسهیلات بانکی و سود بانکی به فتوای تمام مراجع مشکل جدی دارد.1  از آنجا که پول حرام و شبه ناک اثرات جبران ناپذیری روی روح انسان دارد.2  به این نتیجه رسیدیم که این کار را انجام ندهد.

بعد از این گفتگو در مسیر خانه این فکر به ذهنم رسید که اکثر این کارها به خاطر نیاز های ماست. حالا این سئوال مطرح می شود که آیا همه نیاز های ما واقعی هستند؟ چه مقدار از این نیاز ها از روی هوا و هوس و چه مقدار واقعی اند؟
باز به ذهنم رسید که اگر ما تقوا پیشه کنیم خدا نیاز های واقعی را از نیاز های غیر واقعی به ما نشان خواهد داد.
و این است معنی واقعی برکت و قناعت!

ما فکر می کنیم هر چه رزق ما بیشتر باشد و بیشتر مصرف کنیم خوب است در صورتی در خیلی از مواقع عکس این قضیه صادق است و خیلی از کارها و هزینه هایی که انجام می دهیم غیر واقعی می باشند.


  1.  نیاز به بحث بیشتر.
  2. در آینده بطور مفصل به این موضوع می پردازیم.

  • مهدی جاودان
  • ۰
  • ۰
ما از قدیم شنیده بودیم که حضرت مهدی (عج) وقتی ظهور خواهند کرد که دنیا پر از ظلم، فساد، جنگ و... شده باشد.
ولی نظر سه تن از بزرگان حوزه و دانشگاه غیر از این است. استاد مطهری در بحث ظهور اینطور فرمودند که جهان مثل یک انسان دوره های مختلفی را می گذراند. اول دوران کودکی که دوران ناپختگی و بی عقلی انسان است. سپس دوران جوانی که دوران غلبه خشم و شهوت است که اکنون جهان بشری در این دوره به سر می برد که نشانه های آن را به وضوح می بینید و بالاخره دوران میانسالی که دوره ای است که عقل به کمال رسیده و قوای انسان متعادل شده. جهان بشری هم هر وقت به این مرحله برسد قابلیت ظهور حضرت را پیدا خواهد کرد.
نظر بعدی متعلق دکتر حسن عباسی می باشد که ایشان در یکی از جلسات درسی شان گفتند که ما باید جامعه آرمانی مد نظر اسلام را بسازیم بعد حضرت تشریف بیاورند و آن را افتحاح کنند؛ ما نباید دست روی دست بگذاریم و بنشینیم تا ایشان بیایند و جامعه را اصلاح کنند. نخیر ما باید این کار را به حول و قوه الهی خودمان انجام دهیم. و تنها جامعه ای که توانایی این امر خطیر را دارد جامعه شیعی می باشد.
و نظر آخر نظر مقام معظم رهبری در جمع مردم قم (1391) در مسئله بیداری اسلامی بود که فرمودند  بیداری اسلامی جهان را آستانه تحولی عظیم قرار داده که زمینه ساز ظهور حضرت ولی عصر (ع) خواهد شد.

نظر شما چیست؟

  • مهدی جاودان
  • ۰
  • ۰

رزق!

مشغول رانندگی بودم ، که یک دفعه دیدم یک ماشین پشت سرم داره بوق چراق میزنه، خیلی عجله داشت داشت می گفت برو کنار من می خوام رد شم. خب من هم رفتم کنار و به آرامی به راه خودم ادامه دادم. نزدیک 2،3 کیلومتر جلوتر به چراغ که اتفاقاً قرمز بود رسیدم دیدم  همان راننده ای خیلی عجله داشت پشت چراغ قرمز ایستاده.

در آن موقع مطلبی به ذهنم خطور کرد. که در مسئله رزق هم می تواند به همین منوال باشد یعنی ما خیلی از وقتها خود را به آب و آتش می زنیم که روزی بیشتر به دست آوریم ولی از همان مقداری که مقدر شده بیشتر نمی شود، پس در کسب روزی سعی کنیم با آرامش و اعتماد به خدا فعالیت کنیم و این فعالیت ما طوری نباشد که از وظایف دیگ باز بمانیم و بدانیم آنچه که مقدر باشد به ما خواهد رسید.

والسلام
  • مهدی جاودان